Underground sa dá chápať ako protiprúd mainstreamovej scény, ale aj ako netradičnosť, viacžánrovosť či nezávislosť. Generácia Z vytvára v Žiline rastúcu inkluzívnu komunitu výnimočných umelcov. Veľa členov komunít vníma bytie súčasťou kultúry a tvorenie umenia ako prirodzený stav duše.

Lokálne umenie ako životný štýl

Najvýraznejšou kultúrnou platformou Žiliny je komunita Stanice Záriečie a jej pridružený projekt Young Office, ktorý sa priamo podieľa na dotváraní, organizácií aj pomoci kultúrnej scéne. V Žiline pôsobia dva literárne spolky, Vyliate duše, ktoré sa špecializujú na slam a performujú zvyčajne v KC Hoffman, a absencia významu, ktorá sa definuje ako skupina mladých postmoderných básnikov, predčítajúca na Stanici Záriečie alebo mimo Žiliny. Komornú literárnu platformu poskytuje aj Čitáreň súčasnej literatúryMestskom divadle Žilina, pričom samotná divadelná scéna je natoľko zomknutá, že tvorí ďalšiu lokálnu komunitu.

Činnosť komunít prináša návrat priameho kontaktu s adresátom umenia, performatívnosť návrat jedinečnosti, čerstvosti, a úvahovej hodnoty do umeleckého odvetvia. Prostredníctvom umenia nezávisle vyjadrujú seba, svoje pocity a myšlienky, ale aj nesúhlas s politickou situáciou či sociálnymi javmi. Platformy od svojich členov vyžadujú autenticitu, spoluprácu a aktívnu komunikáciu. Komunity sú veľakrát financované z dobrovoľných príspevkov a rozhodnutia ohľadom ďalších cieľov vykonávajú kolektívne. Medzikomunitná spolupráca v aj mimo Žiliny je veľmi častá a prijímaná.

Sloboda je darom našej generácie

Potreby generácie Z sú odlišné od potrieb starších generácií. Gen-Z sú individualistický, digitálno-centrický a výrazne sústredení na sebarozvoj, a svoj vnútorný svet.

Mladá generácia sa taktiež odvracia od konvencií a riadi sa vlastnými hodnotami upriamenými na sebarealizáciu, vyššiu etiku, inklúziu, expresívnosť, a otvorenú komunikáciu. Sú angažovaný v oblastiach ľudských práv, spirituality ekoaktivizmu. Zároveň sa cítia oddelení od svojej podstaty i druhých ľudí, a preto sa združujú do špecifických lifestylových skupín či subkultúr.

Napredujúce digitálne technológie a presýtenosť informáciami v spojení s vysokou životnou úrovňou a možnosťami sebarealizácie vytvorilo generáciu túžiacu po návratu k sebe – po neobmedzenom priestore tvorenia, prijatiavzájomnosti.

Vnímanie umenia na Slovensku je zastaralé a problematické

„Umenie – produkt“ vytváraný masovo ako odraz preferencií publika za účelom popularity a finančného úspechu je globálnym problémom 21. storočia, ktorý vytvára presýtenie umeleckého trhu.

Pokiaľ hovoríme konkrétne o vnímaní umenia a literatúry na Slovensku, môžeme masovú alebo mainstreamovú kultúrnu scénu charakterizovať ako uzavretú a pomerne konzervatívnu. Všadeprítomným problémom je exkluzivita v umeleckých periodikách, súťažiach,  inštitúciách, vydavateľstvách a kultúrnych priestranstvách – „kvalitné“ a „nekvalitné“ umenie je hodnotené na základe subjektívnej žánrovej a obsahovej preferencie danej osoby, skupiny či organizácie. V iných prípadoch hrá úlohu aj prílišné dbanie na záštitu etablovanosti, akademického uznania či inštitucionálneho zázemia, čo vytvára opak diverzity a otvorenosti v kultúrnej sfére.

Ďalším podstatným problémom je aj nedostatočné financovanie kultúry, nedostatočný záujem o jej podporu, modernizáciu a obohatenie, ako aj nízky záujem zo strany bežných občanov. Nedostatok mladých umelcov na kultúrnej scéne taktiež prispieva ku zvýšenému počtu vznikajúcich diverzných subkultúr a lokálnych scén, ktoré nie sú budované centralizovanou autoritou, ale jednotlivými individuálnymi umelcami tvoriacimi interaktívny, heterogénny celok.

Hudobné subkultúry v Žiline

Okrem literárnych a umeleckých skupín sa veľkej popularite v Žiline a okolí teší taktiež aj hudobná scéna, ktorá sa centruje prevažne v Hájovni, KC HoffmannStanici Záriečie. V centre severného Slovenska prekvitajú hlavne alternatívne žánre ako indie (Cherries&Therapy, Ruky od múky), grunge (Eversame, Day Ruined), synthpop (Monoplastic ensemble), shoegaze (Grayhole), postpunk (peXseXo, Sedembolestný Panic Mário), a početné subžánre metalu (Kovošrot).

Autorka: Miroslava Kočvarová/Elliotté P. Joel
Zdroj: Researchgate.net, Academia.edu, Jirák a Köpplová (2009)
Foto: Hájovňa, Natália Betáková, Young Office, Martina Hlavatá, Maroš Mohylák