Underground sa dá chápať ako protiprúd mainstreamovej scény, ale aj ako netradičnosť, viacžánrovosť či nezávislosť. Generácia Z vytvára v Žiline rastúcu inkluzívnu komunitu výnimočných umelcov. Veľa členov komunít vníma bytie súčasťou kultúry a tvorenie umenia ako prirodzený stav duše.
Lokálne umenie ako životný štýl
Najvýraznejšou kultúrnou platformou Žiliny je komunita Stanice Záriečie a jej pridružený projekt Young Office, ktorý sa priamo podieľa na dotváraní, organizácií aj pomoci kultúrnej scéne. V Žiline pôsobia dva literárne spolky, Vyliate duše, ktoré sa špecializujú na slam a performujú zvyčajne v KC Hoffman, a absencia významu, ktorá sa definuje ako skupina mladých postmoderných básnikov, predčítajúca na Stanici Záriečie alebo mimo Žiliny. Komornú literárnu platformu poskytuje aj Čitáreň súčasnej literatúry v Mestskom divadle Žilina, pričom samotná divadelná scéna je natoľko zomknutá, že tvorí ďalšiu lokálnu komunitu.
Činnosť komunít prináša návrat priameho kontaktu s adresátom umenia, performatívnosť a návrat jedinečnosti, čerstvosti, a úvahovej hodnoty do umeleckého odvetvia. Prostredníctvom umenia nezávisle vyjadrujú seba, svoje pocity a myšlienky, ale aj nesúhlas s politickou situáciou či sociálnymi javmi. Platformy od svojich členov vyžadujú autenticitu, spoluprácu a aktívnu komunikáciu. Komunity sú veľakrát financované z dobrovoľných príspevkov a rozhodnutia ohľadom ďalších cieľov vykonávajú kolektívne. Medzikomunitná spolupráca v aj mimo Žiliny je veľmi častá a prijímaná.
Sloboda je darom našej generácie
Potreby generácie Z sú odlišné od potrieb starších generácií. Gen-Z sú individualistický, digitálno-centrický a výrazne sústredení na sebarozvoj, a svoj vnútorný svet.
Mladá generácia sa taktiež odvracia od konvencií a riadi sa vlastnými hodnotami upriamenými na sebarealizáciu, vyššiu etiku, inklúziu, expresívnosť, a otvorenú komunikáciu. Sú angažovaný v oblastiach ľudských práv, spirituality a ekoaktivizmu. Zároveň sa cítia oddelení od svojej podstaty i druhých ľudí, a preto sa združujú do špecifických lifestylových skupín či subkultúr.
Napredujúce digitálne technológie a presýtenosť informáciami v spojení s vysokou životnou úrovňou a možnosťami sebarealizácie vytvorilo generáciu túžiacu po návratu k sebe – po neobmedzenom priestore tvorenia, prijatia a vzájomnosti.
Vnímanie umenia na Slovensku je zastaralé a problematické
„Umenie – produkt“ vytváraný masovo ako odraz preferencií publika za účelom popularity a finančného úspechu je globálnym problémom 21. storočia, ktorý vytvára presýtenie umeleckého trhu.
Pokiaľ hovoríme konkrétne o vnímaní umenia a literatúry na Slovensku, môžeme masovú alebo mainstreamovú kultúrnu scénu charakterizovať ako uzavretú a pomerne konzervatívnu. Všadeprítomným problémom je exkluzivita v umeleckých periodikách, súťažiach, inštitúciách, vydavateľstvách a kultúrnych priestranstvách – „kvalitné“ a „nekvalitné“ umenie je hodnotené na základe subjektívnej žánrovej a obsahovej preferencie danej osoby, skupiny či organizácie. V iných prípadoch hrá úlohu aj prílišné dbanie na záštitu etablovanosti, akademického uznania či inštitucionálneho zázemia, čo vytvára opak diverzity a otvorenosti v kultúrnej sfére.
Ďalším podstatným problémom je aj nedostatočné financovanie kultúry, nedostatočný záujem o jej podporu, modernizáciu a obohatenie, ako aj nízky záujem zo strany bežných občanov. Nedostatok mladých umelcov na kultúrnej scéne taktiež prispieva ku zvýšenému počtu vznikajúcich diverzných subkultúr a lokálnych scén, ktoré nie sú budované centralizovanou autoritou, ale jednotlivými individuálnymi umelcami tvoriacimi interaktívny, heterogénny celok.
Hudobné subkultúry v Žiline
Okrem literárnych a umeleckých skupín sa veľkej popularite v Žiline a okolí teší taktiež aj hudobná scéna, ktorá sa centruje prevažne v Hájovni, KC Hoffmann a Stanici Záriečie. V centre severného Slovenska prekvitajú hlavne alternatívne žánre ako indie (Cherries&Therapy, Ruky od múky), grunge (Eversame, Day Ruined), synthpop (Monoplastic ensemble), shoegaze (Grayhole), postpunk (peXseXo, Sedembolestný Panic Mário), a početné subžánre metalu (Kovošrot).
Autorka: Miroslava Kočvarová/Elliotté P. Joel
Zdroj: Researchgate.net, Academia.edu, Jirák a Köpplová (2009)
Foto: Hájovňa, Natália Betáková, Young Office, Martina Hlavatá, Maroš Mohylák