Čo je to DOH? Je to dobrovoľné či povinné? Kedy sa začalo s elektronizáciou zdravotníctva a o čo vlastne ide? Aj takéto novinky sa týkajú zdravotníctva na Slovensku.

Od 1. januára 2018 prišlo k zavedeniu elektronického zdravotníctva, čoho cieľom je zefektívniť a zvýšiť kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. V praxi ide o zdieľanú dokumentáciu pacienta medzi jednotlivými zdravotníckymi pracovníkmi. Taktiež ide o vydávanie elektronických predpisov, výmenných lístkov a od 1. januára 2019 už aj o elektronické objednávanie sa k lekárovi.

Spustenie systému ezdravie znamená historicky najväčšiu kvalitatívnu zmenu v oblasti zdravotníctva. (Zdroj: Národné centrum zdravotníckych informácií)

1.1.2019 totiž začalo dobrovoľné poskytovanie tzv. DOH, teda doplnkové ordinačné hodiny, Počas týchto hodín je možné poskytovanie zdravotnej starostlivosti po vytvorení si objednávky prostredníctvom informačného systému na objednávanie osôb (ISOO). Ambulancie lekárov sa sami rozhodnú, či túto službu chcú vo svojej praxi zaviesť alebo nie. Výhodou tejto služby je pre pacienta možnosť objednania sa na konkrétny čas ako aj objednanie sa do poradovníka

počas ordinačných hodín. Tak ako je možné túto objednávku vykonať je ju možné samozrejme aj zrušiť bez akýchkoľvek komplikácií.

Pre poskytovanie služby DOH bola zriadená webová adresa eobjednanie.npz.sk, prostredníctvom ktorej si pacient môže vyhľadať lekára, zistiť jeho dostupnosť a rôzne ďalšie informácie o ňom. Prostredníctvom tohto portálu vie pacient tiež vykonať objednávku u zvoleného lekára ako aj túto objednávku v prípade potreby zrušiť či upraviť.

Lekár, ktorý sa rozhodne využívať DOH a sprístupní objednávanie cez portál eobjednanie.npz.sk má možnosť využívať bezplatné služby systému ezdravie ako aj emailové či SMS notifikácie.

Pre pacienta to teda v praxi znamená, že sa vie elektronicky prihlásiť na vyšetrenie z pohodlia svojho domova a príde mu notifikácia na telefón v prípade, že bude ďalší v poradí.

Využívaním služby doplnkových ordinačných hodín sa tak predchádza schádzaniu chorých ľudí na jednom mieste čo zabraňuje šíreniu akejkoľvek nákazy ďalej. Taktiež to pomáha šetriť čas pacientom.

Ku koncu roka 2019 bolo prostredníctvom systému ezdravie predpísaných 100 miliónov ereceptov a pripojených je k systému vyše 75% poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Od januára 2018 systém ušetril pacientom vyše 9 a pol milióna eur a to len  prostredníctvom ereceptov.