Billboardy, pútače, svietiace nápisy, plagáty, nálepky a množstvo iných foriem reklamy zamorili naše mestá, cesty, kultúrne i prírodné pamiatky. Vizuálny smog sa stal neoddeliteľnou súčasťou života v 21. storočí a to aj napriek tomu, že poriadne presahuje všetky hranice.

Naša planéta je zamorená všeličím. Plastovým odpadom, skleníkovými plynmi, no i reklamou. V 21. storočí sa vizuálny smog stal realitou už aj na Slovensku.  Reklamy na nás číhajú popri dopravných ťahoch i priamo na vlakoch a autobusoch. Je dokázané, že billboardy pri ceste zhoršujú štatistiku nehôd. V Čechách chcú reklamu pri cestách prvej triedy obmedziť zákonom.

Napriek tomu, že je vizuálneho smogu na Slovensku akosi priveľa, stále na tom naša krajina nie je tak zle, ako napríklad veľkomestá v New Yorku alebo v Tokiu. Tu napočítate stovky svetelných reklám, bannerov a pútačov na ploche pár desiatok kubických metrov. Niekto môže namietať, že mnohé z týchto miest vďaka tomu získalo svoju unikátnu atmosféru a ponúkajú vizuálny zážitok, ktorý dokonca mnoho turistov a fotografov priam vyhľadáva. Krásnym príkladom je Times Square, či hlavné mesto Japonska.

Vizuálny smog zdraviu neprospieva

Vizuálny smog nie je iba metafora. Ľuďom totiž naozaj reklamný smog prekáža a ani psychologicky nepôsobí dobre. Znečistenie v obrazovom poli môže mať negatívny vplyv na zdravie, podobne ako telu škodí špinavá voda, vzduch či zvýšený hluk. Smog znamená priveľa umelých produktov v prostredí a priveľa vizuálnych informácií v priestore vytvára vizuálny smog.

 (Ne)efektivita billboardov

Nahustené reklamy otravujú, zakrývajú fasády, ničia výhľad a deformujú vzťah obyvateľov k svojmu mestu. Majitelia a prenajímatelia reklamných zariadení presviedčajú, že billboard je účinná forma reklamy a klienti si kampaň bez billboardov nedokážu predstaviť. Pri spornom efekte sú to často vyhodené peniaze, nehovoriac o absurdných miestach, napríklad billboardoch medzi domami, kde sa efekt neočakáva, no visí ich tam pomerne veľa.

Ak by sme sa na to mali pozrieť z objektívnejšieho hľadiska, billboardy sú v 21. storočí dôležitý spôsob reklamy. Jeho úspešnosť však ovplyvňuje mnoho faktorov, od skupiny, na ktorú ma byť cielený, až po lokalitu jeho umiestnenia. Smutnou pravdou zostáva fakt, že z dôvodu masívneho počtu veľkoplošnej reklamy klienti často miesto kvality zvolia cestu kvantity, aby dokázali konkurovať ostatným.