V období digitálneho veku sa média stávajú nástrojom pre záchranu kultúrneho dedičstva. Ich schopnosť rýchlo a ďaleko šíriť informácie otvárajú možnosti pre zviditeľnenie, popularizáciu a uchovanie našich pokladov na Zemi.
Vďaka tomu, že doba a jej modernizácia napreduje, máme lepšie možnosti ako sa dostať bližšie ku kultúrnym pamiatkam. Zatiaľ čo v minulosti ľudstvo nemalo možnosť vidieť tieto objekty, my ju dnes máme prostredníctvom rozšírenej či virtuálnej reality. Nielenže existujú rôzne projekty, cez ktoré sme schopní nechať sa uniesť do sveta histórie aj napriek tomu, že sme na inej strane zemegule, tieto možnosti v nás vzbudzujú záujem cestovať a vidieť to na vlastné oči.
Zvýšenie povedomia o pamiatkach
Blogy, videoblogy, diskusie, fotografie, videá, hastagy… Všetky tieto a aj iné atribúty nám zvyšujú mieru poznania a rozhľadu do sveta minulosti. Nachádzame ich na sociálnych sieťach, ktoré momentálne tvoria veľkú a významnú časť v médiách. Každý z nás si môže nájsť vyhovujúci spôsob, ktorým takéto informácie bude prijímať. Platforma Twitter sa zameriava na mikroblogy, platforma Instagram zas na fotografie či krátke videá a platforma YouTube zas na dlhé vlogy. Pre uponáhľaných členov spoločnosti sú k dispozícií podcasty napríklad prostredníctvom platformy Spotify. Môžeme obsah prijímať, ale aj vytvárať iným, kreatívnejším spôsobom a tým nabádať väčšie množstvo ľudí alebo množstvo ľudí, ktoré si ešte nenašlo svoje preferencie pri spôsobe výberu informácií.
Zvýšenie hmotnej pomoci pamiatkam
Prostredníctvom médií môžeme zachrániť kultúrne dedičstvo v zmysle, že sa o ňom budú šíriť informácie a spoločenské povedomie, no aj v zmysle jeho fyzického uchovania. Hovoriť môžeme o organizovaných zbierkach, ktoré sa za pomoci médií dokázali rozšíriť k masívnemu množstvu ľudí, vďaka čomu bolo možné vyzbierať dostatok financií k záchrane alebo k obnove objektov. Rovnako k tomu dopomáha aj digitálna archivácia kultúrnych pamiatok, ktoré sa nedajú alebo nedali zachrániť.
Ako vieme, slovo médiá je množné číslo od slova médium, ktoré pochádza zas z latinského slova medius, čo znamená prostredný alebo prostredník. Z toho vyplýva, že médium alebo média sú nástrojom pre sprostredkovanie informácií a obsahu, no rovnako tak sa môžu stať aj ich spôsobom na bezpečné uchovanie. Vďaka nim máme ku kultúrnemu dedičstvu, nech už je akékoľvek a kdekoľvek, prístup my, ale budú k nemu mať prístup aj iné, ďalšie generácie.
Autor: Eva Vrtěnová
Foto: pixabay.com