Upršaný les, machové jazero či narábanie s hlinou. Pre niektorých “len” súčasť nemodernej prírody mimo náš svet. Pre iných zas najprirodzenejšie formy vyjadrenia kreativity – súznenia s prírodou. Ako umelci narábajú s prírodou a formujú ju v prospech návratu ku udržateľnosti, ekológii či diverzity fauny a flóry. Aj o tomto je enviromentálne umenie.
“Čo je to umenie?” – na túto otázku neexistuje jedná správna odpoveď. Či sa bavíme o rôznych umeleckých slohoch, literatúre, hudbe, grafity či iných formách jedno je isté. Umenie je médium, ktorým komunikuje umelec svoje postoje, myšlienky a názory ostatným. Je to všeobecný jazyk, ktorý nám ovplyvňuje emócie, prehovára k nám rôzne témy. Ako je umením, že da Vinci namaľoval Monalisu, rovnako pre veriacich je umením to, ako Boh stvoril faunu a flóru. Aj keď nie som veriaca, musím si dovoliť súhlasiť s touto myšlienkou. Príroda nám ponúka krásu prirodzenosti – veď my sami ako ľudia z nej pochádzame, no “vďaka” modernej konzumnej dobe prirodzenosť strácame. Niektorí umelci sa ale rozhodli prinavrátiť sa. Vnímajú prírodné prvky, ohýbajú či tvarujú ich a tvoria z nich obrazce. Snažia sa ukázať konzumentom umenia prirodzenosť tejto synergie umenia s prírodou. A práve tu vzniká pojem prírodné, či enviromentálne umenie (ďalej v článku ako PU). Je jedným z mnohých subžánrov samotného umenia. Na začiatok je podstatné vysvetliť, čo všetko chápeme ako prírodné umenie.
V prvom rade by som, pre lepšie pochopenie, PU rozdelila do 2 častí: extériové PU – existuje a je tvorené vonku a PU vystavené vo vnútri – existuje v interiéry. Do kategórie extérioveho PU môžeme zaradiť napríklad pojmy ako landart, bioinštalácie, vetvové umenie či podobne. Ako príklady zvolím dvoch z najuznávanejších umelcov v oblasti PU – Andyho Goldsworthyho a Richarda Reamesa. Andy Goldsworthy je umelec, ktorý tvorí v prírode, z prírody. Skúma prostredie vôkol seba a vďaka pozornosti a pochopeniu vytvára prírodné obrazce (z kamenia, ľadu, dreva, piesku, listov), ktoré nie sú trvalé. Snaží sa ukázať ľuďom, že príroda si nevyberá a neustále sa mení. Preto na niektoré jeho diela má len obmedzený čas (kvôli prílivu a odlivu). Po dokončení svojho diela ostáva a pozoruje meniaci sa proces prírody. Odporúčam pozrieť si film o tomto autorovi “Rivers and Tides”, ktorý ukazuje genialitu prirodzeného cyklu prírody, zmeny a života.
Richard Reames je umelcom, ktorý využíva starú techniku vrúbľovania, pomocou ktorej ohýba stromy a formuje z nich tvary, či dokonca nábytok. Je špeciálny tým, že diela mu, z dôvodu dĺžky rastu stromov, trvajú až desiatky rokov. Ukazuje názor na konzumný svet – niekedy je lepšie byť trpezlivý a vložiť do práce maximum, ako si to len kúpiť za vysokú sumu peňazí. Využíva vegetáciu prírodného pásma v danej oblasti, čím pomáha ku zvyšovaniu kvality ekosystému a vyššej produkcii kyslíku.
Tichý odkaz pre 21. storočie
PU vzniklo už v minulom storočí ako odpoveď na stále zhoršujúci sa stav prírodného prostredia, výrazné zmeny v klíme, či zhoršujúce sa dôsledky materiálno-konzumného sveta. Aj v dnešnej dobe nám PU ukazuje dôležitosť ochrany životného prostredia a samotnú dôležitosť prírody, ktorej sme súčasťou aj my. Ukazuje nám, aké je nádherné žiť v prítomnosti, prispôsobiť sa, no zároveň ukazuje aká vie byť silná a napriek naším technologickým výdobytkom inteligentného tvora ju nevieme poraziť a zmocniť sa jej. To ukazujú aj mnohé expozície umelkyne Vaugh Bell, ktorá pomocou interiérového PU ukazuje dôležitosť spolunažívania človeka a prírody. Enviroumenie nie je ničím honosným, veľkolepým, naopak je príjemným utvrdením lásky a puta človeka a prírody. Článok slúži pre vás, ktorí ste mali chuť dozvedieť sa niečo nové. Pochopiť krásu prirodzenosti a vnímavý tichý, no alarmujúci odkaz od enviroumelcov – príroda sme aj my sami, neničme sa.
Autorka: Miroslava Haklová
Foto: andygoldsworthystudio.com, arborsmith.com